Ensi hiplailua – jatkuu

Tosiaan. Hiiri pyörittää blenderin viewportteja miten kulloinkin tahtoo eikä mitään hyvää tunnu olevan näkyvissä. KUNNES: jo edellisessä postissa mainittu wikibooksin Blender: N00b to Pro (linkki myös tämän postin lopussa) aloittaa aivan alusta – miten pyöritän näkymää. Muutamalla säädöllä ohjelma alkaa käyttäytyä hieman tutummin:

piilovalikko
(klikkaa kuvaa ja näe)

Vetämällä hiirellä yläpalkin alas saat näkyviin piilotetun valikon josta voit muokata ties mitä. Kuvassa näkyvillä muutoksilla maailma pyörii mukavammin. Henkilökohtaisesti haluan valita objektit vasemmalla napilla, siksi muutin oletuksen myös siitä. Kun asetukset ovat mieleiset, kannattaa ne tallentaa File – Save default settings. Näin blender aukeaa aina oikeilla asetuksilla. Huraa!

Seuraten lähinnä N00b-to-Prota sai muutamassa päivässä peruskäsityksen blenderin toiminnasta ja pääsi jo mallintamaankin. Animointi-osio tosin on hieman vajaa wikibooksissa, joten turvauduimme Mullenin raamattuun. Kirjan tutoriaalin mukaan riggasin ja skinnasin perushahmon, löin sille noob-to-pron fur-osion partikkeliturkin ja aloitin animaatiotestailun. Tuloksena syntyi nöyrä palvelija:

Kirja keskittyi ensin skinnaamaan envelopien avulla ja siirtyi sitten weight paintingiin, mikä tuntuu järkevältä järjestykseltä. Alla oleva 30+30-tutoriaali käy melko pikaisesti läpi perusasiat materiaaleista, mallinnuksesta, riggauksesta sekä skinnauksesta – ja päättyy toki animointiin. Vajaaksi se hieman jää varsinkin envelopien suhteen mutta yleiskuvan saa. Käyttistutoriaali käy nimensä mukaiset asiat läpi ja johtaa 30+30-tutoriaaliin.

Perustietoa käyttiksestä
”Your first animation in 30+30 min”

—————————–

Blenderiä on kuuleman mukaan joskus syytetty vaikeaksi, syynä näppäimistön aktiivinen käyttö (aiemmissa versioissa näppäimet ilmeisesti piti vain opetella ulkoa). Pienen totuttelun jälkeen olen kuitenkin ainakin itse ollut varsin vaikuttunut käyttöliittymän loogisuudesta – samat näppäimet pätevät kaikkialla. E extrudaa, S skaalaa, R rotatoi, A valitsee kaikki/ei mitään, jnejnejne. Alt pohjassa komennot muuttuvat päinvastaisiksi ja esimerkiksi komennolla Alt-P saa vanhempi-lapsi-suhteet tuhottua. Kaikkialle ulottuva rautainen logiikka teki esimerkiksi keyframe-työskentelystä yhtä juhlaa. Jos yksittäinen komento on hukassa, löytyy näppäinlyhenneluettelo täältä.

-Jere

—————————
Blender 3D: N00b to Pro

—————————

Jätä kommentti

Kategoria(t): Hajoilua, Tutoriaalit, Yleiset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s