Näin minä sen tekisin…

Tällainen tuli vastaan: http://blog.wolfram.com/2007/06/the_elements_of_video_producti.html

kyseisen puljun Mathematica-ohjelmaa videotuotantoon. Mathematica, heille jotka eivät tiedä, on äärimmäisen kehuttu ohjelma jonka pääasiallinen käyttötarkoitus on matemaattisten yhtälöiden laskennassa ja visualisoinnissa. Grayn päämäärä oli FullHD-tasoinen videokuva alkuaineiden jaksollisesta järjestelmästä, jossa jokaisen alkuaineen kohdalla pyörisi stillikuvasekvenssistä koostuva animaatio, ja lisäjujuna vielä se että koko hässäkkä olisi zoomattavissa yksittäisten aineiden kohdalle laadun kärsimättä.

Gray kertoo siitä miten hän toteutti tämän soveltamalla Mathematican grafiikkaominaisuuksia luovasti, ja toteaa samalla että olisi aivan järjetöntä lähtea hakemaan samaa Final Cut Prossa tai Photoshopissa, ja että ilman Mathematicaa ainoa tapa olisi koodata alusta saakka ohjelma joka käy läpi kaikkien animaatioiden yksittäiset kuvatiedostot, järjestää ne ja sylkäisee ulos oikeannäköisen lopputuloksen. ”Aikaa menisi pari viikkoa.” Niin, aika kieroutunut luonne täytyy kyllä olla että lähtisi tuollaista väsäilemään FCP:ssä…

Blenderissä muutama Plane-objekti, pari Array-modifieria sekä DupliFaces-toiminto, ja itse taulukko on parin minuutin päänraavinnan jälkeen valmis:

blendertaulukko.jpg

Tämä olisi tosin vielä helpompaa 3ds maxissa, jossa objektin monistaminen useampaan kertaan tasaisin välimatkoin sujuu suoraan.🙂 Animoitujen tekstuurien luomiseen kuvasarjoista löytyy blenderissä suora toiminto, joten olettaen että kuvat ovat järkevästi nimetty ja jäsennelty ei siinäkään olisi mikään älytön homma. Jäljelle jää jokaisen aineen kohdalle tulevat teksit: Tekstiobjekti ja jälleen kerran DupliFaces ja kaikki tekstit ovat kohdallaan. Jokaisen alkuaineen nimen ja numeron joutuisi kylläkin nykyisillä taidoillani kirjoittamaan käsin — tämäkin olisi toki skriptattavissa, mutta siitä onkin pari vuotta kuin viimeksi koskin Pythoniin, ja vaikka on tarkoitus viettää jossain vaiheessa muutama päivä Blender-skriptausta opetellen en vielä ole ehtinyt niin pitkälle.🙂

Siinä se itse taulukko sitten onkin, kamera-ajojen animointia ja rendausta vaille valmis. Kai tuohon muutama tunti menisi, olettaen että kaikki lähdemateriaali on kunnossa.

Arrayn toiminta on minusta aika itsestään selvä. DupliVerts-toimintoa selitetään täällä, ja DupliFaces toimii käytännössä samalla tavalla. Painaa vaan sitä viereistä nappia.

– Peter

[edit]

Vietit sitten sunnuntain miettien alkuaineiden jaksollisen järjestelmän toteuttamista Blenderissä?? Huraa, Peter, huraa!

Soita minulle seuraavan kerran kun on noin tylsää ja minä vien sinut vaikka Linnanmäelle.

-Jussi

[editedit]

No eihän nyt kukaan odotakaan teidän ymmärtävän. Mä hoidan kyllä ajatusleikit teidänkin puolestanne jos haluatte — jatkakaa vaan sitä kaljankittailua.

– Peter

Jätä kommentti

Kategoria(t): Yleiset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s