Rigit – nuo nykyajan hehkuvat kekäleet.

Eilinen meni vailla päivityksiä, kuten meinasi mennä tämä päiväkin. Yksikään tietokone ei ole säilynyt vailla tuhoamisen vaaraa riggauksen aloittamisen jälkeen. Koska käytimme maxissa vain character studion valmista bipedia, ei meillä kellään ollut mitään oikeaa käsitystä custom-rigien tekemisestä ylipäänsä, saati sitten vierasta ohjelmaa käyttäen. Peter aloitti riggaamalla lemmarin, joka näytti toimivan hyvin – kunnes oli aika lähteä kävelylle. Itse aloitin hahmon riggauksen ja olen kironnut todennäköisesti koko tunnetun maailman. Jussi taistelee tälläkin hetkellä NLA-scriptien parissa pidättäytyen vain vaivoin takomasta koulun arvokasta laitteistoa tuhannen p- päreiksi. Joten kylläpä kyllä, kyllä kesä voikin olla mukavaa aikaa.

Lähdin itse seuraamaan aluksi Mullenin kirjan (introducing character animation with Blender) rigin tekoa. Koska en kuitenkaan tajunnut siitä juurikaan mitään yritin sooloilla omiani jonkun aikaa. Tämän johdettua lähinnä itseni yllättämiseen kirouksen määrässä päätin kuitenkin nöyrtyä uudestaan Mullenin hellään huomaan. Tämän lisäksi hain netistä Ludwig-rigin, josta on johdettu myös Mullenin metodi. Pikkuhiljaa aloin saada jonkinlaista käsitystä asioiden toiminnasta ja homma tuntui sujuvan lähes miellyttävästi – ainakin käsien riggaukseen asti. En edelleenkään tiedä mikä on paras tapa rigata kädet, mutta päädyin lopulta matkimaan Elephant’s Dreamissa käytettyä metodia jossa jokaisen sormen päässä on IK-solveri sekä luu jota skaalaamalla sormi taipuu, ja jota kääntämällä sormi kääntyy. Suuria ongelmia on edelleen FK- ja IK-animoinnin yhdistämisessä käsien saralla; olisi miellyttävää animoida käsien heiluntaa vain rotatoimalla, kun taas otteisiin sun muihin IK-menetelmä olisi todennäköisesti parempi. Tilitän asiasta lisää kun rigi alkaa näyttää valmistumisen merkkejä, sillä muuten vain masennun😦

Alla kaksi kuva tämänhetkisestä rigistä, jossa käsiä on jo aloitettu ED-menetelmällä:

rigin alku

rigi kadessa

Kunhan ennätän laitan blend-tiedoston jakoon sekä tilitän enemmän rigin ongelmista ja niiden mahdollisista ratkaisuista (sekä listaan kaikki tutoriaalit joista on ollut apua). Ainakin Elephant’s Dreamin esikuvan mukaan kyhätty käsirigi vaikuttaa varsin lupaavalta ja melkein odotan että pääsen sillä animoimaan. Tosin deadline alkaa puskea päälle, sillä vielä on jäljellä loppukehon lisäksi toinen varma tappaja – kasvot.

-jere

Jätä kommentti

Kategoria(t): Hajoilua, Projekti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s