riggauksen ja skinnauksen ihanuus

koko rigi

Nonniin. Aivan älyttömän hajoilun päätteeksi rigi alkaa näyttää toimimisen merkkejä. Jatkoin loppuun elephants dream-tyyppisen käsirigin, ja se vaikuttaa melko pätevältä. Jokaisella sormella on oma bonusluunsa jonka avulla sormea taivutellaan, jonka lisäksi jokaisella bonusluulla on käden päällä mukana seuraava kontrolliluu. Halutessaan jokaista sormea voi toki animoida sellaisenaankin, joko IK:n kautta tai ilman.

käden rigi ennen skinnausta

Tämän jälkeen aloin taistella jalkarigin kanssa, jonka toimiva toteutus osoittautui käsittämättömän hankalaksi. Yritin jälleen epätoivoisesti seurata Mullenin kirjassa pikaisesti esiteltyä elephants dream -rigiä, mutta yritys tuntui kaatuvan heti alkuunsa. Palasin Ludwig-rigin pariin ja tutkiskelin kuinka jalan liikkeet oli toteutettu. Uuden idean kera palasin oman hahmoni pariin, mutta taistelua riitti edelleen. Joko jalka ei seurannut IK-solveria tai ei taipunut oikein, tai esimerkiksi luut hyppivät pose-modessa minne sattuivat. Loputtomien vihanpurkausten ja mittavan turhautumisen jälkeen vaivat palkittiin kun jalka ensimmäisen kerran taipui juuri kuten sen pitikin. Kuvista näet setupin hajotettuna osiin (octahedron) sekä kasattuna, ja viimeisessä myös skinnattu (suurenna klikkaamalla).

jalka osissa

jalka kasassa

Ensimmäisestä kuvasta näkyy luiden keskinäiset parent-suhteet (ja luiden suunnat) sekä missä luissa on mitäkin modifiereita. Ainoastaan d-merkityt luut ovat deform-luita. Sinisellä ympäröity on herraluu, joka nostaa koko jalkaa sekä taittaa sitä. Muut keltaisella ympyröidyt luut toimivat kontrolleina nilkan taitolle sekä varpaille. Rigi on hyvin samantyyppinen kuuluisan Ludwigin kanssa, josta olen suoraan tutkiskellut jalan järkevän rakentamistavan – siispä suuret kiitokset menevät Ludwigin isälle, Jason Piercelle. Alla vielä kuvassa jalkarigi skinnattuna.

skinnattu jalka

Tämän päivän olen taistellut pääasiassa skinnauksen parissa, joka onneksi tuntuu Blenderissä olevan hyvin toimivaa. Envelopeilla pääsi asettamaan suuret linjat, ja siirtymällä sen jälkeen weight paintingiin saa skiniä tarkistettua varsin helposti. W-näppäimellä voi kopioida envelopien asettamat verteksien painoarvot suoraan weight-moden luihin – mikä on ERITTÄIN kätevää. Hajoilua tämä on silti, enkä kovinkaan innolla odota huomista ja paluuta skinnauksen ihanuuteen.

————————-

tässä vielä kaikki hyödyllinen materiaali:

Tony Mullen: Introducing character animation with Blender -kirja. Suosittelen!
Jason Pierce: Ludwig
Lyubomir Kovachev: Rigging a Hand and a Foot
Bassam Kurdali: Hand rigging demo – Siggraph
————————–

-jere

Jätä kommentti

Kategoria(t): Hajoilua, Projekti, Tutoriaalit

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s