Blenderin nla-editorin kokeilua ja testianimaatio

Noin. Sain siis kävelysyklin toimimaan hyvin jo aikaisemmin ja siitä eteenpäin olen mm. animoinut Lemmareille erilaisia toimintoja, minkä kuvakäsikirjoittamiseltani ehdin. Sain stoppari-Lemmingsin (sen, joka ohjaa väkeä toisiin suuntiin, siis) aika hyvälle mallille tuossa tunti sitten ja tulin samalla kokeilleeksi Blenderin nla-editorin (non-linear animation) mahdollisuuksia ja toimivuutta.

Alla oleva testianimaatio koostuu yhteensä viidestä nla-stripiksi muutetusta toiminnasta: kävelysykli, pään kääntäminen, pysähdys, käsien nostaminen ja viimeisenä liikenteenohjaus-luuppi. Tämä siksi, että eri palasiksi pätkityt toiminnot helpottavat lopullisen animaation koostamista ja antavat enemmän variaatiomahdollisuuksia. Esim Lemmingsin pään kääntäminen juuri oikeassa kohtaa kävelyä on nyt naurettavan helppoa, koska siihen liittyvä animaatio on omalla kanavallaan.

Toki pysähdyksen ja käsien noston olisi voinut yhdistää samaan strippiin/kanavaan, mutta ainakin tällä tavalla voimme kierrättää animaatioita monien Lemmingsien kesken ilman että ne kaikki tekevät täysin samoja asioita.

Ei tämä animaatio vielä ole täydellinen (esim. pari pään kääntöä tulen vielä viilaamaan eläväisemmiksi), mutta antaa aika hyvän kuvan jo nyt siitä, miten hommat etenee. Lemmings on tässä(kin) animaatiossa vielä ilman lopullisia tekstuureja.

Hmm… tuostakin tuli kumman tumma. Milläköhän hiton asetuksilla mä näitä videoilla olen pakkaillut?

No silti, hyvää viikonloppua!

-Jussi

6 kommenttia

Kategoria(t): Projekti

6 responses to “Blenderin nla-editorin kokeilua ja testianimaatio

  1. Sam

    Katselin uusimman pätkän ja menin tietysti asiaa tuntemattomana heti tuonne Blender.wikiin lukeemaan tuosta valaistuksesta:
    http://wiki.blender.org/index.php/Special:Search?search=light&go=Go

    maallikon termeillä
    1) Koko Lemminki näyttää hyvin valaistulta (3 valolähdettä)
    2) näyttää kuin yksi lamppu sammuisi
    3) näyttää kuin toinenkin sammuisi ja koko otus jäisi vain yhden valonlähteen valaisemaksi…
    sounds stupid, I know.

  2. Oot siinä ihan oikeassa, että siellä on kolme lamppua ripoteltu pitkin tuota reittiä, mutta ei niistä mitkään sammu. Tuo tummuus vain aina ilmestyy kun pätkän heittää juutuubiin. Rendattu alkuperäinen on aivan mukavan valoisa yms.

    Noh, samapa tuo niinkauan kuin noista saa selvää edes jotenkuten😛

  3. Sam

    Joo, siis en tarkoita että ne lamput sammuvatsammuvat vaan lähinnä näyttää siltä, että Lemminki poistuu valokeilsta, miten lie valot osoittavatkin.

    Jos homma johtuu pelkästään Juutuupista, niin sehän on vaan per…jantaista.

    Hyvää viikonloppua ahkerat viihdealan puurtajat. Danzig odottaa Jäänsärkijässä.

  4. joo, ei se muuten niin tumma mun mielestä ole, mutta hahmo tosiaan katoaa paristakin valokeilasta, niin luonnollisesti tummenee.

    sen sijaan että sulla on spotteja polun varrella. tee normaali 3 spotin systeemi vähän kauemmas hahmosta.
    yksi eteen, sivulle ja taakse. niin että lemming on kokoajan näiden valojen sisällä.

    .b

  5. jesh. noi valot siis tosiaan nopeasti vain kopioin pitkin tuota polkua, ihan vaan ettei lemmu jää kokonaan varjoon ja näen itsekin miten tuo animaatio toimii tässä vaiheessa.

  6. S-T-S

    Antaa palaa vaan.. eihän noita testiversioita niin tarkkaan tarvitse tehdä😉

    Näyttää siltä, että olette päässyt jo aika hyvin kärryille blenderistä. ”Valtavaa osaamista!”, niinkuin tuttuni sanoisi.

    Jään mielenkiinnolla seuraamaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s