Blender?

Blender näki päivänvaloa ensi kerran vuonna 1995, kun hollantilainen NeoGeo-animaatiostudio päätti uudelleenkirjoittaa sisäisen 3d-ohjelmistonsa. Päivitystä johti yrityksen toinen perustajajäsen, Ton Roosendaal. Kyseisen sankarin halu kehittää vapaa käyttöjärjestelmästä riippumaton 3d-työkalu johti vuonna 1998 Not a Number -yrityksen perustamiseen. NaNin alla Blender kasvoi, kehittyi ja menestyi. Vuonna 2000 NaNin henkilöstö kasvoi yli viiden kymmenen ja Roosendaalin pyhä lapsi sai sisäisen pelimoottorin. Tämän jälkeen alkoivat ongelmat. Yrityksen menestys taittui hankalan markkinatilanteen varjossa, mikä johti suuriin sisäisiin muutoksiin. Lopulta koko yritys upposi, Blender sen mukana.

Ton Roosendaal ei kuitenkaan halunnut työnsä valuvan hiekkaan, vaan perusti vuonna 2002 Blender-säätiön taisteluaan varten. Samana vuonna järjestetty massiivinen varainkeruukampanja ”Free Blender” levisi räjähdysmäisesti, saavuttaen tavoitteensa 100 000€ seitsemässä viikossa. Blender ostettiin kahleistaan GPL-lisenssin alle ja vapautettiin maailmalle innokkaan vapaaehtoisjoukon kehitettäväksi.

Blenderin kotisivut

Jätä kommentti